niekensylvia.reismee.nl

Waar gaan we heen, en wat gaan we daar doen?

Tzaneen Tzaneen is de grootste plaats in de Letaba-vallei, en is een levendig en vruchtbaar centrum waar tabak, koffie, thee, groenten en fruit worden gebouwd. Aangezien we hier 1 nacht blijven, zullen we hier vooral uitrusten van de eerste lange rit en wennen aan het klimaat. Het ligt maar 90 minuten van het Kruger Park, dus de 2e dag, hoeven we niet zo'n eind te rijden.

Phalaborwa Het dorp Phalaborwa ligt ca. 2 km van het gelijknamige Phalaborwa Gate, dat toegang bied tot het Krugerpark. Vanuit hier gaan we safari's maken naar het Kruger Park. Wanneer we naar Hazyview gaan, onze volgende bestemming, willen we van noord naar zuid rijden door het Krugerpark. Phalaborwa ligt in de provincie Limpopo. Het klimaat daar is subtropisch met het hele jaar zon, een goed begin in december dus! Zomers kan het heet worden met een gemiddelde temperatuur van 27ºC soms zelfs over de 30ºC maar 's middags volgt er meestal een regenbui ter verkoeling. In het laagveld (Phalaborwa en omgeving) kan de temperatuur zomers zelf tot 45ºC oplopen.

Hazyview Het plaatsje Hazyview dankt zijn naam aan de nevel die het gebied, vooral in de zomer, vaak bedekt. Het dorpje ligt in een landschappelijk mooie omgeving - niet ver van de Panorama route - en ook zijn er bananenplantages, waar hier de ideale klimaatomstandigheden voor bestaan. In de zomer kan het zeer heet en vochtig worden, vooral in het laagveld en valt er regelmatig een bui. Hazyview ligt in de provincie Mpumalanga. Deze provincie heeft enorm veel te bieden zoals schitterende natuur, bergen, grasland en een aantal unieke natuurverschijnselen. De hoogtepunten zijn o.a. Kruger National Park, de Panorama route, de vele watervallen rond Sabie, Pilgrim's Rest en de Blyde River Canyon. Daarnaast is deze provincie geliefd vanwege de vele outdoor activiteiten die je hier kunt doen: river rafting, quad biking, abseilen, mountain biking, bridge swinging, caving, etc. We gaan hier in ieder geval de Panoramaroute rijden en misschien ook nog wel een stukje river rafting.

Ezulwini (Swaziland) Ezulwini is de plaats met de meeste naamsbekendheid binnen Swaziland. De groene route door de Ezulwini Vallei volgt de oude route tussen Mbabane en Manzini en biedt allerlei attracties. Swaziland trekt ons niet heel erg, maar om naar St. Lucia te komen vanuit Hazyview is dit toch wel de meest logische route. Omdat de afstand te groot is om in één keer te rijden overnachten we in de Ezulwini vallei. Het levert wel weer een extra stempel op in ons paspoort aangezien het een apart koninkrijk is binnen Zuid-Afrika.

St.Lucia Nijlpaarden en krokodillen vormen al jarenlang de belangrijkste aantrekkingskracht voor het dorpje St. Lucia, in het uiterste zuiden van het Greater St. Lucia Wetland Park, grenzend aan de Indische Oceaan. De nijlpaarden en krokodillen leven in een grote lagune aan de westkant van het dorp waar elke dag boottochten worden georganiseerd. De lagune staat in verbinding met de oceaan en vormt de voeding vormt voor het hele iSimangaliso Wetland Parks. Het dorp is alleen bereikbaar via een brug over deze lagune. Eén van de leukste dingen die we hier willen gaan doen is een Turtle Tour. 's Nachts het strand op om te kijken hoe de grootste en oudste schildpadden ter wereld hun eieren daar komen leggen, een uniek natuurverschijnsel.Ook willen we naar Cape Vidal om daar te gaan snorkelen. Een riviersafari mag natuurlijk niet ontbreken om krokodillen en nijlpaarden te spotten. Een druk schema dus!

Salt Rock Is een klein plaatsje nabij Durban aan de Indische Oceaan. Hier gaan we lekker relaxen aan het strand en bijkomen van de indrukken die we hebben opgedaan. Salt Rock en St. Lucia liggen in de provincie KwaZulu-Natal. Het water komt hier bijna nooit onder de 17° en is ideaal om te duiken, vissen, surfen en te waterskiën. Er heerst een tropisch klimaat. De zomers zijn heel warm, vochtig en gemiddeld 28°.Vanuit Salt Rock rijden we naar Durban waar we op 20 december in binnenlandse vlucht hebben geboekt naar Port Elizabeth. De Wild Coast slaan we dus over, dit ongerepte stuk schijnt erg mooi te zijn, maar het past niet in ons reisschema.

Addo In het Addo National Park leven zo'n 450 olifanten. Het oorspronkelijke gedeelte van het park is in 1931 gesticht om een veilige haven te bieden voor de overgebleven elf olifanten in de omgeving. Het park huisvest vandaag de dag meer dan 450 olifanten, 400 buffels, meer dan 48 bedreigde neushoorns, alsook een verscheidenheid aan bokken, leeuwen en hyena's zijn ook onlangs weer gevestigd in het gebied.

Plettenberg Bay Plett is een rustige, mooie en gastvrije kleine plaats die uitkijkt over de halve maan-vormige brede baai van de Indische Oceaan, en heeft kilometerslange stille stranden, spectaculaire rotsachtige schiereilanden, geheimzinnige lagunes en reusachtige inheemse bossen. Vanuit hier kunnen we mooi walvissen kijken. Plettenberg Bay ligt op de Tuinenroute, en die zullen we vanuit hier dan ook gaan rijden. We willen o.a. het Tsitsikamma National Park gaan bezoeken. NP Tsitsikamma ligt op de Garden route en staat bekend om de schitterende bossen en adembenemende kustlijn. Het park strekt zich zo'n 80 kilometer langs de kustlijn uit. In de buurt van het park is de Bloukransbrug waarvan van 216 meter gebungeejumpt kan worden. Tsitsikamma betekent 'plek van veel water'.

Gansbaai Gansbaai was jaren geleden nog een klein vissersdorpje maar is inmiddels wereldwijd bekend vanwege het cage diving met de Great White Shark. Het wordt 'Big 2 Town' genoemd vanwege de 2 belangrijkste attracties, de walvissen en de witte haai. Gansbaai ligt in de Walker Bay waar tussen juli en december de walvissen komen om te paren en hun jongen ter wereld te brengen. Op 24 december gaan we 's ochtends de zee op om te gaan kooiduiken. Aangezien ik (Sylvia) al jaren een haaienliefhebber ben, is dit een droom die uitkomt, en één van de belangrijkste redenen om naar Zuid-Afrika te gaan.

Stellenbosch Stellenbosch is het beginpunt van de wijnroute. Deze route gaan we niet rijden, omdat we niet echt wijndrinkers zijn, natuurlijk gaan we wel wat glaasjes proeven ! Het gebied schijnt indrukwekkend te zijn met indrukwekkende bergen, vruchtbare groene valleien, wijngaarden en boomgaarden vol fruit. We verblijven hier met de kerstdagen.

Kaapstad Kaapstad is één van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Zuid-Afrika. Er is ontzettend veel te doen. Daarom blijven we hier de laatse 5 dagen van onze rondreis. Er is namelijk strand, natuur en veel cultuur. We gaan o.a. naar Robbeneiland, de Tafelberg beklimmen (met de kabelbaan) naar Kaap de Goede Hoop, de mooie stranden bekijken en natuurlijk lekker eten & drinken. Ook gaan we naar Boulders Beach, waar je wilde pinguïns tegen kunt komen.

Marc, Gerinde en May-Britt

voordat dit allemaal gaat gebeuren, eerst genieten van jullie vakantie in Barcelona!!! Een hele fijne vakantie en tot gauw!!!

Liefs ons

ria

lieve sylvia en niek, over een maand genieten jullie al van het afrikaanselandschap, heerlijk lijkt me dat ,vooral nu het hier al zo koud wordt. Dus aftellen maar......

marielle

Ik wens jullie een fantadtische reis toe. Wat een uitdaging he.
Voor ons alweer2 jaar geleden .. Voor ons was het super hopelijk vinden jullie hef ook.zo gaaf xxxx

marielle

nou zijn jullie er al?